Wat vragen werkgevers van jou, ce-student?

6 februari 2018
Beeld:

HvanA

Geplaatst door
Redactie HvanA
Op
6 februari 2018

Bijna afgestudeerd in de commerciële economie en op zoek naar een baan? Met alleen marketingkennis en goede verkoopskills ben je er nog niet: werkgevers vinden het ook belangrijk dat je een aantal zogenoemde softskills hebt.

Tessa Welmers en Nelleke de Boer van het Centre for Market Insights deden een onderzoek naar startersfuncties voor commerciële economie-studenten en schreven dit artikel voor jullie. Wat vragen jouw toekomstige werkgevers van je?

 

Wat zijn hardskills en softskills?

Onder hardskills worden specifieke kennis en vaardigheden verstaan, zoals bijvoorbeeld up-to-date marketingkennis. Deze vaardigheden kun je leren en aantonen met opleiding en eventuele werkervaring.

 

Softskills zijn minder tastbaar. Die hebben te maken met je persoonlijke vaardigheden, zoals creativiteit of proactieve werkhouding. In vacatures voor ce-studenten worden softskills ruim twee keer zo vaak gevraagd als hardskills.

Passie voor je nieuwe baan wordt vaak genoemd

Welke softkills worden het meest gevraagd?

Passie voor je nieuwe baan en sociale en communicatieve vaardigheden worden het vaakst genoemd. Werkgevers zoeken naar menen die enthousiast en gedreven zijn, die ambitie hebben of affiniteit met de functie hebben. Onder sociale en communicatieve vaardigheden vallen ook vaardigheden zoals empathisch vermogen, overtuigingskracht, sensitiviteit of het hebben van een gunfactor.

 

Andere veel gevraagde softskills zijn een proactieve werkhouding en karaktereigenschappen zoals nieuwsgierigheid, flexibiliteit en vertrouwen in jezelf. Bekijk in de onderstaande interactieve factsheet de uitkomsten van ons onderzoek.

 

(De tekst loopt door onder de factsheet.)

Hardskills in de prullenbak?

Nee, zeker niet! Werk ook aan de ontwikkeling van je hardskills. Zorg er voor dat je tijdens je opleiding veel aandacht besteedt aan het mondeling en schriftelijk beheersen van je talen. Deze vaardigheid wordt in ons onderzoek ruim twee keer zo vaak genoemd als de andere hardskills, terwijl dit niet echt gebonden is aan de opleiding commerciële economie.

 

Het lijkt er ook op dat de gevraagde hard-skills in vacatures niet altijd aansluiten op de benodigde vaardigheden in de praktijk. Uit een onderzoek van de Hogeschool Utrecht in 2017 bleek dat marketingbedrijven mensen nodig hebben met een goed analyserend vermogen en kennis van digitale middelen om marketinganalyses te doen. Die hardskills vonden wij weer niet terug in ons onderzoek naar de vacatures.