Kleinste HvA’er gezocht om waterstofauto te besturen

1 februari 2018 328 Bekeken
Beeld:

Bas Czerwinski / Shell | De H2A waterstofauto tijdens de Shell Eco-marathon in 2013

Geplaatst door
Carlijn Schepers
Op
1 februari 2018

Ben jij kleiner dan 1 meter 60? En weeg jij minder dan 50 kilo? Dan is het team van de waterstofauto H2A op zoek naar jou. Voor de Shell Eco-marathon deze zomer in Londen hebben ze namelijk nog geen coureur.

In de supermarkt moet je altijd iemand vragen om producten van het bovenste schap te pakken, bij sommige stoelen raken je voeten de grond niet en bij concerten zie je niet meer dan de rug van degene voor je. Klein zijn is niet altijd makkelijk, maar in dit geval zijn de studenten en docenten die werken aan de waterstofauto juist op zoek naar jou!

‘Zo min mogelijk verbruiken doe je met zo min mogelijk massa’

De waterstofauto H2A is een van de vier energiezuinige voertuigen van de faculteit Techniek. De andere zijn de tegenwindauto, de elektrische auto en de zonneboot. Vijftig tweedejaars Engineering-studenten werken met docenten aan het verder ontwikkelen ervan.

 

Aan het einde van elk studiejaar is het tijd om mee te doen aan een wedstrijd. Met de tegenwindauto in Den Helder, met de zonneboot in Monaco en met de elektrische auto en waterstofauto in Londen. Voor deze Shell Eco-marathon zoeken ze een kleine en lichte coureur die aan de HvA studeert.

Aan welke eisen moet je voldoen?
1. Je moet kleiner zijn dan 1 meter 60 en het liefst lichter zijn dan 50 kilo.
2. Je moet studeren aan de HvA.
3. Je moet goed kunnen rijden, maar hoeft geen rijbewijs te hebben.
4. Je moet beschikbaar zijn tussen 1 en 10 juli 2018.
5. Je moet een krappe auto durven te besturen en geen hekel hebben aan kamperen.

Wat krijg je ervoor terug?
1. Een blij Engineering-team van de waterstofauto.
2. Eeuwige roem als je wint (in 2014 werd de HvA nog Europees kampioen met hun waterstofauto).
3. Een leuke, volledig betaalde, week in Londen met HvA-studenten.
4. Veel kennis over energiezuinige voertuigen.
5. Misschien nog wel tijd om toerist te spelen in Londen.

Wij hielpen mee aan de zoektocht naar de kleinste HvA’er, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. (De tekst loopt door onder de video.)

Energiezuinig
‘Het draait bij de Shell Eco-marathon om energiezuinigheid. Dat betekent dat je zo min mogelijk moet verbruiken en dat doe je door zo min mogelijk massa te hebben,’ vertelt Laurens van Mulukom. Hij is een van de Engineering-docenten die betrokken is bij de ontwikkeling van de waterstofauto, die in 2010 is gebouwd op de HvA.

‘De bestuurder van de auto moet minimaal 50 kilo zijn. Is hij dat niet dan moet je dat compenseren met ballast. Maar het fijne daaraan is, dat je dan gewicht gunstig kan verdelen, zodat het rijgedrag van de auto beter wordt.’ Daarom zoeken ze dus het liefst iemand die lichter is dan 50 kilo.

Op een selectiedag worden twee coureurs gekozen

Oproep
‘De afgelopen jaren hadden we geluk dat er een klein en licht meisje in ons team zat. Zij is nu afgestudeerd, dus moeten we op zoek naar een nieuwe coureur.’ Laurens wilde daarvoor willekeurige mensen aanspreken op de gang, maar besloot dat het misschien makkelijker zou gaan via een oproepje. Dus deelde de HvA op Facebook het verzoek of de kleinste HvA’er zich bij hen wilde melden.

Al snel werden er honderden mensen in getagd. ‘Daar werden we een beetje door overweldigd.’ Nu is het idee om straks bij beter weer een selectiedag te organiseren met zo’n vijf HvA-studenten die aan de criteria voldoen. ‘Dan laten we ze een paar rondjes rijden in de waterstofauto op de wielerbaan in Sloten. En kijken we welke twee het meest geschikt zijn.’ Twee? ‘Ja, we hebben ook een reservecoureur nodig.’

Voldoe jij aan de eisen en wil jij graag in juli vlammen als coureur van de H2A waterstofauto? Vul dan dit formulier in.