Elektrisch wagentje verovert de stad, en nu?

17 april 2018
Beeld:

Privéarchief Susanne Balm

Geplaatst door
Floor Hoogeboom
Op
17 april 2018

Je hebt ze vast al gespot; de kleine elektrische voertuigen en vrachtfietsen die steeds vaker door de stad rijden. Cargobikes met fietskoeriers of de kleine wagentjes van PostNL en City Hub. HvA’ers bekijken de praktische problemen en verkeersregels bij deze milieuvriendelijke vorm van vervoer.

De voordelen van dit soort voertuigen lijken duidelijk. Ze zijn klein, bewegen zich gemakkelijk in het verkeer, zijn in de stad efficiënter dan een bestelbus en soepel te parkeren. En niet geheel onbelangrijk: ze zijn uitstootvrij. Ze zijn dus niet alleen handig, maar ook schoon.

 

Maar de populariteit van de zogeheten LEVV’s (lichte elektrische vrachtvoertuigen) roept vragen op. Bijvoorbeeld op welk deel van de weg ze horen en hoe deze wagentjes het meest efficiënt kunnen worden.

Beeld: Beeld: privéarchief Susanne Balm

Onderzoekers Susanne Balm (30) en Kaspar Koolstra (43) van het onderzoeksprogramma Urban Technology buigen zich in de projecten LEVV-LOGIC en SICLEV over deze vragen. Balm vanuit de discipline logistiek, Koolstra vanuit verkeerskunde. Ze hopen duidelijkheid te krijgen over de plaats van kleine elektrische voertuigen in het verkeer, en over de voor- en nadelen voor het plannen en uitvoeren van goederenstromen in de stad.

 

Bestelbussen

Het onderzoek is gebaseerd op het Green Deal Zero Emission Stadslogistiek-initiatief, dat als doel heeft zoveel mogelijk goederenstromen in 2025 uitstootvrij te laten zijn. Op dit moment is 99,6 procent van de bestelbussen in het Amsterdamse verkeer nog niet-elektrisch. Elektrische bestelbussen zijn beter voor het milieu en onze gezondheid, maar nemen wel net zo veel ruimte in als gewone bestelbussen.

 

(De tekst loopt door onder de video.)

Onlangs organiseerde Balm een wedstrijd voor studenten en docent-onderzoekers. De verschillende teams moesten dezelfde voorwerpen vervoeren en gebruikten daarvoor elk een ander soort elektrisch voertuig: een vrachtfiets, een elektrische kar of een mini-bestelbus. Er werd gekeken naar de snelheid van de wagens en welke routes de verschillende groepjes namen. Balm: ‘Die routes konden we terugkijken aan de hand van GoPro beelden. Hierdoor kregen we een duidelijk beeld van de voordelen van de verschillende soorten wagens.’ 

‘Op de wagens zijn regels voor fietsers, bromfietsers én motorvoertuigen van toepassing’

Verkeerskunde

Dan zijn er ook nog praktische problemen. Zo is het bijvoorbeeld nog niet duidelijk welke verkeersregels er precies voor welk voertuig gelden. Koolstra benadrukt dat er veel soorten elektrische voertuigen zijn en dat ze voor verschillende doelen gebruikt worden. Je hebt elektrische wagens met of zonder aanhanger, met een staande of zittende bestuurder en met of zonder aandrijving.

 

Daardoor vallen de voertuigen in verschillende categorieën verkeersregels. Koolstra: ‘Op de wagens zijn regels voor fietsers, bromfietsers én motorvoertuigen van toepassing. Ook verschilt het rijbewijs dat nodig is en de maximaal toegestane snelheid per soort.’

 

Toch waarschuwt Koolstra voor te veel nieuwe regels. ‘Een van de voordelen van een elektrische wagen is dat er dichtbij de klant geleverd kan worden. Het moet niet zo zijn dat dit door nieuwe regels niet meer kan.’

 

(De tekst loopt door onder de video.)

Beeld: Beeld: privéarchief Susanne Balm

Hier is Balm het mee eens: ‘De vernieuwing van elektrische voertuigen gaat sneller dan het aanpassen van de verkeersregels. Met een licht elektrisch voertuig ben je makkelijker op een locatie dan met een bestelbus. Deze ontwikkeling wil je niet in de weg zitten.’

 

Het onderzoeksproject LEVV-LOGIC loopt nog tot 28 augustus. Balm en Koolstra hopen tijdens het afsluitende eindcongres een duidelijk advies te kunnen geven over de plaats en regels van de elektrische wagentjes in het verkeer.