Wat gaat de nieuwe directeur Studentenzaken doen voor studenten?

21 februari 2018
Beeld:

Privé-archief Marjolijn Kaak | Marjolijn Kaak

Geplaatst door
Flora Woudstra Hablé
Op
21 februari 2018

De HvA-dienst Studentenzaken heeft per 1 maart een nieuwe directeur: Marjolijn Kaak. We belden haar op om te vragen wat Studentenzaken doet voor de studenten.

Gefeliciteerd met uw nieuwe baan! Vertel, wat doet Studentenzaken precies?

‘We helpen iedere student die een steuntje in de rug nodig heeft om zijn studie succesvol af te ronden. Bijvoorbeeld als je vastloopt in het bedenken van je onderzoeksvraag voor je scriptie. Of als je een vluchtelingstudent bent en wat taalondersteuning nodig hebt tijdens je studie. Daarnaast is Studentenzaken er ook om de studenten te binden aan de HvA en elkaar. Dat doen we met het mogelijk maken van studieverenigingen, bijvoorbeeld. Verenigingen zijn nog nieuw op de HvA, dus daar spelen we een belangrijke rol in.’

 

Aha, dus u moet goed weten wat er bij de studenten speelt. Wat zijn volgens u hun grootste behoeftes?

‘Ik denk dat studenten behoefte hebben aan klein-binnen-groot. Klein-binnen-groot betekent dat je het gevoel van iets kleins en vertrouwds hebt binnen een grote organisatie. Studenten willen gezien worden, welkom geheten worden, een veilige leeromgeving hebben. Ik benadruk dat ook heel erg. Als student heb je soms iets op je schouders, zoals een zieke ouder. Dan moet je je nog steeds welkom op de HvA voelen en weten dat er mensen zijn die je op weg kunnen helpen.’

‘Studenten willen gezien worden, welkom geheten worden, een veilige leeromgeving hebben’

Wat zijn, in uw mening, dingen die beter kunnen op de HvA?

‘Ik zou die vraag het liefst terugstellen, want de komende tijd ga ik de studenten vragen wat er beter moet. Wat ik zelf denk: in onze eigen dienstverlening hebben we onderzoek gedaan naar wat studenten willen. Een van de belangrijkste dingen die daar uit kwam is laagdrempeligheid. Wij moeten met Studentenzaken dichter bij de student zijn, dus. Daar gaan we mee aan de slag.’


Ik draai de vraag om. Wat gaat er juist al heel goed op de HvA?

‘Wat ik goed vind aan de HvA is dat we met onze beide benen in de Amsterdamse samenleving staan. Dat maakt de HvA een interessante, inclusieve hogeschool en een mooie afspiegeling van de samenleving.’

‘Ik miste dat ik de stem van de studenten kon vertalen naar dienstverlening’

Laatste vraag: waarom wilde u eigenlijk directeur Studentenzaken worden?

‘Ik zal mijn sollicitatiebrief even aan je doorsturen. Nee, grapje. Ik wil als directeur meer in gaan zetten op het vertalen van de stem van studenten naar dienstverlening. Dat betekent dat je echt luistert naar problemen van studenten en je dienstverlening daarop aanpast.’

 

Hoe doe je dat precies, dienstverlening aanpassen op de studenten?

‘Om een voorbeeld te noemen: we hebben het netwerk Hvanti voor HvA’ers die uit de Antillen komen. We dachten dat zij vooral taalcoaches nodig hadden, maar toen we vroegen waar we ze bij konden helpen, gaven ze aan dat ze wilden weten waar ze warme kleren konden kopen tegen de kou. De hulp die Studentenzaken aanbiedt moet dus aansluiten op wat studenten willen.’